Lokale verkiezingen 13 oktober 2024
Overzicht partijstandpunten
Dit zijn de standpunten van de politieke partijen m.b.t. de aanleg van een nieuwe keerlus ter hoogte van de Sint-Jozefkerk:
TEGEN de keerlus
- cd&v
- Groen
- PVDA
- Vlaams Belang
- Vooruit
VOOR de keerlus
- N-VA
- Open Vld (indien nodig voor Noord-Zuidverbinding)
Bevraging politieke partijen
Op 15 augustus stuurden we naar de voltallige Antwerpse gemeenteraad, Deurnese districtsraad en Borgerhoutse districtsraad een verzoek om een standpunt mee te delen over de aanleg van de nieuwe keerlus in aanloop naar van de lokale verkiezingen. Op die manier konden zowel partijen als individuele politici hun standpunt met ons delen (deadline was 15 september). We legden hen drie vragen voor:
- Wat is uw standpunt met betrekking tot de geplande keerlus in onze wijk?
- Welke acties bent u van plan te ondernemen, of heeft u reeds ondernomen, om de belangen van de buurtbewoners en lokale ondernemers binnen dit dossier te beschermen?
- Hoe zal u ervoor zorgen dat de stem van buurtbewoners beter gehoord wordt in besluitvormingsprocessen zoals deze?
Hieronder kan je de ontvangen antwoorden per partij terugvinden.
cd&v
- Wat is uw standpunt met betrekking tot de geplande keerlus in onze wijk?
"De geplande keerlus is een gedrocht. Er is geen enkele noodzaak om de keerlus daar aan te leggen, het zorgt voor gevaarlijkere verkeerssituaties en pleegt een aanslag op kostbaar groen. Ook de lokale ondernemers zouden lang lijden onder de werken en de drukbezochte markt – een belangrijke ontmoetingsplek voor jong en oud – dreigt te verdwijnen.
Voor cd&v moeten de plannen dan ook recht de vuilbak in en moet er met spoed werkt gemaakt worden van de echte nood: de heraanleg van de boekenberglei tot een verkeersveilige straat mét respect voor het bestaande groen. Dat dit dossier blijft aanslepen en zo deze heraanleg uitstelt is een schande voor het huidige bestuur en een zoveelste bewijs hoever ze van de realiteit in onze wijken staat." - Welke acties bent u van plan te ondernemen, of heeft u reeds ondernomen, om de belangen van de buurtbewoners en lokale ondernemers binnen dit dossier te beschermen?
"Cd&v verzet zich tegen de geplande keerlus en heeft dat de voorbije jaren ook consequent gedaan in de districtsraad. In samenspraak met onze leden uit de buurt hebben we ook telkens de acties en oproepen tot bewaarschriften mee ondersteunt. Wij zullen dat ook blijven doen en blijven ervoor pleiten om de plannen van tafel te vegen en bij een nieuwe tekening – zonder keerlus – de buurtbewoners van bij het begin als volwaardige partners rond de tafel te brengen." - Hoe zal u ervoor zorgen dat de stem van buurtbewoners beter gehoord wordt in besluitvormingsprocessen zoals deze?
"Het is simpel: verkozen politici moeten luisteren naar hun burgers. En luisteren is voor cd&v een actief begrip, geen infoavond waar vragen gesteld kunnen worden die in een verslag in een schuif verdwijnen. Projecten van deze omvang moeten van bij de start in co-creatie gebeuren met bewoners en lokale handelaars, waarbij ze officieel erkend worden als gelijkwaardige partners zodat hun stem ook de waarde krijgt die het verdient."
Antwoord verkregen van Benjamin Weyts, Lijsttrekker cd&v Deurne
Groen
Van Groen ontvingen we 2 antwoorden:
- Wat is uw standpunt met betrekking tot de geplande keerlus in onze wijk?
"Het standpunt van Groen is altijd geweest dat een heraanleg noodzakelijk is, maar dat de keerlus overbodig is. Het is een fout antwoord op noden die niet meer bestaan. De gevolgen zijn groot, net zoals de kosten.
We krijgen geen enkele garantie dat de waardevolle karakteristieke bomen op de Boekenberglei de werken zullen overleven en sneuvelen de bomen op de Gitschotellei. Ook het verdwijnen van de succesvolle woensdagmarkt is ons een doorn in het oog. Er ontstaan ook verkeersonveilige situaties." - Welke acties bent u van plan te ondernemen, of heeft u reeds ondernomen, om de belangen van de buurtbewoners en lokale ondernemers binnen dit dossier te beschermen?
"We hebben vanaf het begin ons verzet tegen de keerlus door diverse interpellaties en moties in de districtsraad, zoals ook onze collega's van Borgerhout en de stad.
Bij ons ging het bijvoorbeeld voor de toekomstboom, een verzoek om de plannen te wijzigen, met betrekking tot participatie of over de slecht onderhouden rails op de Boekenberglei - naar aanleiding van de urgente herstelling aan de Borsbeekbrug. Maar N-VA, Vooruit en Open VLD tonen zich loyale dienaars van hun stadsfracties.
We hebben mee gewerkt aan bewustwording van het dossier, door op markten te staan, handtekeningen te verzamelen voor het bezwaarschrift en we hebben meerdere malen een folder gemaakt. Tot slot hebben we stickers geplakt op de aanplakborden "zet een streep door de lus".
Ook maakten we een bomenaffiche, mede geïnspireerd door de situatie op de Boekenberglei, want op veel plekken in Deurne worden bomen bedreigd door heraanleg van straten.
Wanneer er weer een omgevingsvergunning wordt uitgehangen zullen we ons weer engageren voor handtekeningen." -
Hoe zal u ervoor zorgen dat de stem van buurtbewoners beter gehoord wordt in besluitvormingsprocessen zoals deze?
"We hebben de bestuurspartijen altijd het belang van participatie op het hart gedrukt en dat een info-avond géén participatie is. We merken dat telkens op dezelfde nagel kloppen begint te werken en er meer voedingsbodem is voor participatietrajecten. Maar het moet velen malen beter en we willen voorkomen dat participatie verder uitgehold wordt. Wij vinden dat bewoners en bestuur partners zijn bij de ontwikkeling van straten. Hieronder een aantal voorstellen uit ons programma:
Burgergroepen, experts en adviesraden betrekken als partner
Het huidige bestuur heeft duizenden bezwaarschriften naast zich neergelegd. Dit maakt duidelijk dat ze geen draagvlak heeft weten te vinden. Dat is voor Groen onbegrijpelijk. We nemen buurtgroepen en hun bezwaarschriften serieus. We doen er alles aan om bezwaarschriften te vermijden door vanaf het begin verschillende partijen als gelijkwaardig te zien. Participatie begint immers bij bewoners en gebruikers in de omgeving maximaal te betrekken vanaf het begin bij beleid en plannen voor hun buurt. We geven participatie een echte kans en maken we middelen voor buurtgroepen vrij. We stimuleren de werking van buurtgroepen en helpen hen een brede achterban te hebben.
Bij grotere ingrepen op openbaar domein wordt er een participatiegroep gevormd samen met ambtenaren, een buurtgroep, gebruikers, verenigingen en lokale handelaars. Deze groep beslist hoe teruggekoppeld wordt naar de ruimere buurt. Waar er geen buurtgroep is, stimuleren we dit. Ook online communicatie is belangrijk. Vandaag de dag is de status van een project onduidelijk.
We zorgen dat adviesraden (Seniorenraad, Lokale EconomieRaad, Sportraad, Jeugdraad), maar ook lokale afdelingen van bewegingen, zoals De Fietsersbond, GrunRand, Natuurpunt, TreinTramBus, in ons district een degelijke adviesfunctie krijgen en ten volle hun rol kunnen spelen bij het beleid van het district en in het bijzonder bij de heraanleg van straten, pleinen, het opmaken van circulatieplannen en masterplan publieke ruimte.
Vertegenwoordiging op stadsniveau
Bij grote heraanlegdossiers waar de stad bevoegd voor is, zorgen wij voor een advies op maat van de Deurnenaar. Wij denken vanuit de belangen van het district, onafhankelijk van het bestuur van de stad. We betrekken onze bewoners hierin door hen over de grote thema's mee te laten nadenken onder de vorm van gesprekstafels, interactieve tentoonstellingen, .... Zo blijven we ijveren voor een betere oplossing voor het openbaar vervoer in Deurne, voor de sluiting van Deurne Luchthaven, ... .
Buurten activeren en informeren met buurtcongressen
Samen met buurtbewoners beleid maken is wat we willen. We starten daarom met buurtcongressen. Tijdens deze buurtcongressen luisteren we naar ideeën en plannen door en voor de buurt en wordt vanuit het district en stadsbestuur de stand van zaken gedeeld in lopende dossiers en plannen voor de komende jaren. Buren krijgen binnen de districtsbevoegdheden een mandaat om een thema en begroting op te pakken en verder vorm te geven. Bewoners met een interesse in een bepaald maatschappelijk thema in de buurt, zoals wateropvang, zwerfvuil, sociale inclusie, etc. kunnen zich engageren. Districtsmedewerkers staan deze groepen bij om ideeën te doen floreren."
Antwoord verkregen van Mathijs Post, Fractieleider Groen Deurne
-------------------------------------------------------------------
- Wat is uw standpunt met betrekking tot de geplande keerlus in onze wijk?
"Uit het advies van de districtsraad van Borgerhout van mei: Een nieuwe keerlus is een duur en onnodig project. Er is al een keerlus voor calamiteiten ten zuiden van de Posthofbrug in Berchem. De keerlus Eksterlaar kan verwijderd worden. De aanleg van extra tramsporen voor de nieuwe keerlus zorgt niet voor extra openbaar vervoer, integendeel: het tramtraject wordt ingekort. Het budget voor de keerlus van de Gitschotellei/Boekenberglei kan beter geïnvesteerd worden in het uitbreiden van het openbaar vervoer." - Welke acties bent u van plan te ondernemen, of heeft u reeds ondernomen, om de belangen van de buurtbewoners en lokale ondernemers binnen dit dossier te beschermen?
"Recent buste Groen nog bijgevoegde flyer en was er bijgevoegd advies in de Borgerhoutse districtsraad. In het verkiezingsprogramma van Groen Borgerhout komt de keerlus op zich niet aan bod. Wel:
51. Groen bepleit het noodzakelijke vernieuwen van de tramsporen in de Cruyslei en de noodzakelijke heraanleg van het laatste stuk Gitschotellei waarbij
• een snelheidsregime van 30 km/u wordt ingevoerd
• alle bomen behouden blijven, en indien mogelijk extra bomen worden aangeplant
• er maximaal wordt onthard en vergroend
• brede voet- en fietspaden worden voorzien (conform het Vademecum voetgangersvoozieningen en het Vademecum fietsvoorzieningen)
• er voldoende veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers worden voorzien. De oversteekplaats van het 'Vosplein' naar het Te Boelaarpark moet worden beveiligd met verkeerslichten.
• de wekelijkse markt behouden blijft op de Gitschotellei" - Hoe zal u ervoor zorgen dat de stem van buurtbewoners beter gehoord wordt in besluitvormingsprocessen zoals deze?
"Dit is overduidelijk een project van het huidige Antwerpse stadsbestuur. We hopen om meerdere redenen dat er een ander bestuur komt. Groen in het bestuur is een garantie dat de stem van bewoners meegenomen wordt in het besluitvormingsproces."
Antwoord verkregen van Luc Moerkerke, Borgerhouts districtsschepen openbaar domein en groenvoorziening
N-VA
N-VA koos ervoor om ons geen schriftelijk antwoord te bezorgen. In plaats daarvan werden we eind september uitgenodigd voor een gesprek met stadsschepen Koen Kennis, districtsburgemeester van Deurne Tjerk Sekeris en Jan van der Vloet, N-VA-lijsttrekker voor Borgerhout. N-VA blijft het keerlusdossier verdedigen en wijst erop dat de keerlus noodzakelijk is voor een toekomstbestendig en flexibel tramnet. Hun volledige argumentatie is terug te vinden op de website van de Stad Antwerpen: https://www.antwerpenmorgen.be/nl/projecten/boekenberglei-heraanleg/over
Open Vld
Open Vld Deurne verwijst naar hun partijprogramma met daarin een passage over het dossier Boekenberglei op p.17:
"De Boekenberglei wacht op een heraanleg. Het dossier gaat al twee legislaturen mee, is omstreden maar is beslist beleid. Afhankelijk van de uitkomst van het tweede openbaar onderzoek (het eerste draaide in de soep omdat tal van bezwaarschriften niet werden behandeld) wordt het project in november vergund waarna de werken in 2025 starten. De extra tramsporen hebben nut als ze een aanzet kunnen vormen voor het doortrekken van de districtenlijn zuidwaarts. Zoniet kunnen de trams vanuit Berchem Station even goed tot Silsburg doorrijden en zijn die sporen achteraf bekeken een wat overbodige investering."
Antwoord verkregen van Axel Polis, lijsttrekker Open Vld Deurne
PVDA
- Wat is uw standpunt met betrekking tot de geplande keerlus in onze wijk?
"Met PVDA hebben we ons steeds verzet tegen de plannen voor de keerlus. Het is immers een project dat zeer hard op de buurt weegt, zorgt voor onveilige verkeerssituaties, parkeerplaatsen en oude bomen bedreigt en de wekelijkse markt in gevaar brengt. De lokale handelaars varen er ook zeer slecht bij. Het is bovendien weggesmeten geld dat beter geïnvesteerd kan worden in een verkeersveilige heraanleg van de Gitschotellei/Drakenhoflaan/Boekenberglei en om ervoor te zorgen dat de tram kan doorrijden naar Deurne Noord. Dan hebben de inwoners van Deurne eindelijk hun Noord-Zuid verbinding en is de keerlus niet nodig. Het is absurd dat er op de Ruggeveldlaan sporen bijna ongebruikt liggen terwijl de nood aan een vlotte Noord-Zuid verbinding in Deurne heel groot is. We vinden het goed dat de stad investeert in openbaar vervoer, maar andere projecten, zoals het sneller openen van premetrostation Drink, zijn veel zinvoller. We namen dit dan ook op in ons stadsprogramma." - Welke acties bent u van plan te ondernemen, of heeft u reeds ondernomen, om de belangen van de buurtbewoners en lokale ondernemers binnen dit dossier te beschermen?
"De plannen voor de aanleg van de keerlus zijn al vele jaren omstreden en konden steeds terecht op protest rekenen. Toen het stadsbestuur dacht gebruik te maken van de coronapandemie om de plannen voor de keerlus door te drukken zonder inspraak of weerstand uit de buurt, hebben we een grote coronaveilige bewonersvergadering georganiseerd. Het was een deel van de brede protestbeweging die de laatste jaren over het project is losgebarsten.
Nadien hebben we een duidelijk alternatief uitgewerkt voor de keerlus die ook verschillende delen van Deurne in beweging brengt. Door de tram door te trekken naar Deurne Noord, los je niet alleen het probleem van de keerlus aan Eksterlaar op, maar geef je Deurne ook eindelijk haar broodnodige Noord-Zuid verbinding. We organiseerden een Noord-Zuid betoging waarbij een groep in Noord en één in Zuid vertrokken om op het Wim Saerensplein, waar de tram zou draaien, bij elkaar te komen. Met verschillende persacties, bijvoorbeeld bij het ongebruikte perron op de Ruggeveldlaan, werd ook de aandacht naar de problematiek en oplossing voor de keerlus getrokken. We hebben een affiche campagne gestart in de buurt om buurtbewoners te betrekken, en om hen op te roepen de petitie van Het Juiste Spoor te tekenen.
In november 2022 brachten we nogmaals buurtbewoners samen op het Vosplein om de voortgang van de plannen te bespreken.
Daarnaast hebben we ons meermaals uitgesproken in de raden van Deurne en Borgerhout, waar we samen met andere partijen front vormden om de stad tegen de plannen te adviseren, mee actiegevoerd en bezwaarschriften opgehaald om het terechte protest van de buurtbewoners te ondersteunen. Wij zullen hiermee verdergaan." - Hoe zal u ervoor zorgen dat de stem van buurtbewoners beter gehoord wordt in besluitvormingsprocessen zoals deze?
"Hoe dan ook zullen we blijven actievoeren, altijd aan de kant van de buurtbewoners, de lokale handelaars en de marktkramers. Ook zullen we de stem van onze verkozenen hierover luid laten weerklinken. Indien we na de verkiezingen kunnen deelnemen aan het bestuur, dan vertrekken we in besluitvorming steeds van de noden en wensen van de mensen. We zijn niet akkoord met de manier waarop het stadscollege dit project doordrukt en zullen de plannen dan ook hertekenen, zonder keerlus."
Antwoord verkregen van PVDA Antwerpen
Vlaams Belang
- Wat is uw standpunt met betrekking tot de geplande keerlus in onze wijk?
"De geplande keerlus is een nutteloos en geldverslindend project dat totaal geen draagvlak heeft bij de buurtbewoners, tramgebruikers en marktkramers. Vandaar dat Vlaams Belang, meestal in de persoon van mezelf, Peggy Pooters, zich al jarenlang ertegen verzet.
Er zijn meerdere redenen om tegen de keerlus te strijden.
1. Er zijn tal van mogelijkheden om de tram te behouden in dit deel van Deurne zonder de aanleg van de keerlus en zonder die miljardenuitgave. De tram zou perfect naar Deurne-Noord kunnen doorrijden... de sporen liggen er al... of op Silsburg kunnen keren... ook daarvoor liggen de sporen er al ... of zou terug stadwaarts kunnen keren over de Herentalsebaan. Een andere oplossing is de tweerichtingstram die in Gent ingezet wordt maar blijkbaar in Antwerpen niet mogelijk zou zijn, begrijpe wie kan!
2. Door de zinloze keerlus moeten er heel wat bomen verdwijnen, hoewel die al jarenlang deel uitmaken van dit nog groene stukje Deurne.
3. Buurtbewoners en ouderen zouden niet enkel hun markt voor inkopen zien verdwijnen maar ook hun wekelijks sociaal contact. De marktkramers zijn ook volledig gekant tegen een verplaatsing van de markt en zouden heel wat vaste klanten verliezen. Ook de middenstanders zien de markt niet graag verdwijnen omdat mensen ook vaak meteen een koffietje gaan drinken, een bezoekje aan de apotheek brengen of even hun was doen in het wassalon, enz...
4. Er gaan heel wat parkeerplaatsen verdwijnen waardoor de parkeerdruk op de omliggende straten nog groter wordt, wat leidt tot heel wat zoekverkeer.
5. Bovendien worden er ook doorstromingsproblemen verwacht aan het kruispunt van de Boekenberglei met de Drakenhoflaan. De verkeersveiligheid op dit kruispunt in de buurt van een aantal scholen zal er zeker niet op vooruitgaan."
- Welke acties bent u van plan te ondernemen, of heeft u reeds ondernomen, om de belangen van de buurtbewoners en lokale ondernemers binnen dit dossier te beschermen?
"In het verleden heeft Vlaams Belang al heel wat acties ondernomen tegen de keerlus, met name door Peggy Pooters (Vlaams Belang), vorige legislatuur districtsraadslid in Deurne en deze legislatuur gemeenteraadslid in Antwerpen:
1. Reeds in 2018 (19/4/2018) werd door Peggy Pooters een interpellatie over dit thema in de districtsraad van Deurne ingediend.
2. In december 2021 volgde er een schriftelijke vraag over het al dan niet bestaan van een mobiliteitsstudie over de keerlus.
3. Op 29/3/2021 opnieuw een interpellatie maar nu in de gemeenteraad over de keerlus, gekoppeld aan een voorstel met motie.
4. In november 2022 werd er in de buurt en op de markt een pamflet verspreid met de titel "Heraanleg= broodnodig, Keerlus = totaal overbodig!". Indien gewenst kan ik u dat pamflet bezorgen.
5. Op 24/4 en 25/4/2023 verscheen er in de GVA op de webpagina en in de papieren versie een artikel "Buurtbewoners Boekenberglei krijgen steun van oppositie in de Gemeenteraad: dit staat op het spel." Ook hier wordt Vlaams Belang vermeld als partij die absoluut tegen de keerlus is.
6. Begin november 2023 werden er bezwaarschriften door onze partij, in de persoon van buurtbewoners ingediend.
7. In de Antwerpse Volksgazet (krant van Vlaams Belang) van de herfst 2023 die in alle huizen verspreid wordt, staat op blz. 7 een artikel waarom de keerlus zinloos en geldverslindend is. Ook dit artikel kan ik u indien gewenst bezorgen.
8. Op 21/11/2023 werd er een informatieve vraag ingediend over de geplande tramkeerlus.
9. Op 18/12/2023 volgde dan tenslotte een vraag over de zogenaamd verloren gegane bezwaarschriften omtrent de keerlus.
10. In de toekomst zullen we uiteraard alles in het werk blijven stellen om dit project tegen te houden!!!! Voorlopig is het wel windstil rond dit thema maar wellicht zullen er opnieuw aanplakbiljetten in het straatbeeld verschijnen na de gemeenteraadsverkiezingen..."
- Hoe zal u ervoor zorgen dat de stem van buurtbewoners beter gehoord wordt in besluitvormingsprocessen zoals deze?
"Indien de kiezers ons de kans geven en we deel mogen uitmaken van de meerderheid zullen we dit project niet enkel in de koelkast steken maar gewoon van de agenda schrappen.
Indien we in de oppositie terechtkomen, dan zullen we de strijdbijl terug opnemen door de meerderheid het vuur aan de schenen te leggen, door, zoals in het verleden, vragen en voorstellen op alle politieke niveaus in te dienen maar ook via marktacties en wellicht buurtpamfletten!"
Antwoord verkregen van Peggy Pooters, gemeenteraadslid in de Antwerpse gemeenteraad
Vooruit
- Wat is uw standpunt met betrekking tot de geplande keerlus in onze wijk?
"1. Wij zijn tegen de aanleg van de keerlus om twee redenen. Enerzijds wil men de keerlus gebruiken als eindpunt van tramlijnen waardoor er een onnodige klantonvriendelijke overstap wordt gecreëerd. Anderzijds hypothekeert de lus de plannen voor een tram naar Borsbeek (dat vanaf volgende jaar een Antwerps district is). De kans bestaat dat dan een groot deel van de nieuwe infrastructuur dan gesloopt moet worden.
2. Anderzijds voorzien de plannen in betere fietsinfrastructuur door veilige fietspaden aan te leggen op de vrijgekomen ruimte, hetgeen ook broodnodig is in de buurt. Hier willen we uiteraard blijvend aandacht op vestigen." - Welke acties bent u van plan te ondernemen, of heeft u reeds ondernomen, om de belangen van de buurtbewoners en lokale ondernemers binnen dit dossier te beschermen?
"1. Onze partij heeft op districtsniveau (Borgerhout) een negatief advies gegeven voor dit project. Onze huidige voorzitter Dirk Wiesé heeft reeds een geruime tijd terug een presentatie gegeven in de districtsraad met de uitleg waarom de keerlus ons geen goed idee lijkt.
2.De stad heeft afstand gedaan van de vergunning. Wij beseffen dat dit helemaal nog niet wil zeggen dat de lus er niet komt, maar dit maakt tijd vrij voor een proces om tot een betere beslissing te komen." - Hoe zal u ervoor zorgen dat de stem van buurtbewoners beter gehoord wordt in besluitvormingsprocessen zoals deze?
"In ons programma spreken wij zelfs over inspraak bij mobiliteitsprojecten als versnellend element bij besluitvorming. Als Vooruit deel zal uitmaken van een nieuw college, dan binden wij ons aan die inspraak."
Antwoord verkregen van Asma Kareme, Beleidsadviseur Gelijke Kansen, Kabinet Gelijke Kansen, Integratie & Inburgering en Samenlevingsopbouw
Standpunten uit de partijprogramma's
Het Juiste Spoor ging daarnaast in de verschillende partijprogramma's op zoek naar standpunten die direct verband hielden met het keerlusdossier (aanleg keerlus, tramverbindingen Deurne/Borgerhout, ....). Hieronder vind je een overzicht van die standpunten per partij terug. We hebben enkel de partijen opgenomen die (1) een online partijprogramma hebben en (2) relevante standpunten hebben.
Het is opvallend om te lezen dat de keerlus enkel nog expliciet verdedigd wordt in het partijprogramma van N-VA Borgerhout. In het programma van N-VA Deurne komt de keerlus helemaal niet aan bod ondanks de grote gevolgen voor de Deurnenaar. Open Vld Deurne stelt dat de lus een nut kan hebben indien deze nodig zou zijn voor de Noord-Zuidverbinding. Dit laat duidelijk zien dat een breed draagvlak voor dit dossier ontbreekt.
Alle partijen lijken een alternatieve oplossing te zien voor het tramverkeer in onze buurt. Er is een brede eensgezindheid over een Noord-Zuid tramverbinding in Deurne. Deze is perfect mogelijk zonder keerlus aan de Boekenberglei. Organisaties zoals TreinTramBus en Zorro (ZuidOostRand RouteOvergleg, een initiatief van Ringland) stellen bijvoorbeeld een Noord-Zuidverbinding voor zonder keerlus, bijv. door het verbinden van tramlijnen 5 en 9 over de Ruggeveldlaan (waar ongebruikte sporen klaarliggen). Bij calamiteiten kan dan één van de vier nabijgelegen keerlussen worden gebruikt.
PVDA is (voorlopig) de enige partij die het keerlusdossier expliciet afkeurt in haar partijprogramma. Groen en Vooruit nemen enkel een alternatief op in hun partijprogramma.
Groen
- We pleiten bij De Lijn voor de inzet van voertuigen met twee stuurcabines (geen ruimteverslindende keerlussen), elektrische stadsbussen, stipte en betrouwbare trams en bussen, hogere frequentie tijdens spits- en daluren, betrouwbare realtime informatie over aankomsttijden, tijdige aankondigingen van werkzaamheden, vervangdiensten en omleidingen via verschillende kanalen.
- Een district met een uitgebouwd en goed onderhouden openbaar vervoer: de tramverbinding tussen Deurne Noord en Zuid , de tram op de Bisschoppenhoflaan, een beter uitgebouwd busnet , beter onderhouden bushokjes of tramhaltes. Dit blijven we op de agenda zetten van de stad en de Vlaamse overheid. We kunnen niet nog zes jaar met een gebrekkig openbaar vervoesaanbod. De Deurnenaar wacht al veel te lang!
N-VA
- Met de keerlus wordt de verkeersveiligheid verhoogd. De huidige markt verplaatsen we hierdoor naar een locatie zo dicht mogelijk bij de huidige.
- N-VA Deurne pleit voor de onmiddelijke realisatie van een noord-zuidverbinding tussen de August van de Wielelei en de Herentalsebaan door het verlengen van Lijn 9 naar Wijnegem.
Open Vld
- De Boekenberglei wacht op een heraanleg. Het dossier gaat al twee legislaturen mee, is omstreden maar is beslist beleid. Afhankelijk van de uitkomst van het tweede openbaar onderzoek (het eerste draaide in de soep omdat tal van bezwaarschriften niet werden behandeld) wordt het project in november vergund waarna de werken in 2025 starten. De extra tramsporen hebben nut als ze een aanzet kunnen vormen voor het doortrekken van de districtenlijn zuidwaarts. Zoniet kunnen de trams vanuit Berchem Station even goed tot Silsburg doorrijden en zijn die sporen achteraf bekeken een wat overbodige investering.
PVDA
- De onafgewerkte premetrostations moeten snel openen, met prioriteit aan Drink, en tram 9 moet worden doorgetrokken naar Deurne Noord.
- We zetten onze schouders onder de uitbouw van twee districtenlijnen voor de tram, die de verbinding aangaan met Berchem station. Daarvoor bekijken we direct de mogelijkheden om een ring van openbaar vervoer aan te leggen van Hoboken tot Merksem.
- Meer achtergrondinfo:
De keerlus van de tram aan de Eksterlaar in Deurne is verouderd. Om dat ‘op te lossen’ wil de N-VA een nieuwe keerlus bouwen bij de Sint-Jozefkerk aan de Boekenberglei. Dat zal de stad zo’n 6,5 miljoen euro kosten, terwijl niemand, – niet de buurtbewoners en zelfs niet de N-VA-burgemeester van Deurne – die keerlus wil. Voor die lus moeten ze oude, majestueuze bomen kappen, gaan er parkeerplaatsen verloren, verdwijnt de markt op de Gitschotellei en wordt het kruispunt onveiliger. De burgeractiegroep Het Juiste Spoor heeft samen met de PVDA meer dan 1700 handtekeningen opgehaald om ertegen te protesteren met infoavonden, petities en wijktochten. De oplossing ligt nochtans voor de hand: we trekken de tram door naar Deurne Noord over de sporen die al jaren ongebruikt liggen te verpieteren op de Ruggeveldlaan. Keren kan de tram op het Wim Saerensplein. Dan krijgt Deurne eindelijk zijn noord-zuidverbinding. Het is immers absurd dat gloednieuwe infrastructuur al jaren ongebruikt blijft liggen.
Vooruit
- Vooruit Deurne gaat voor een districtentram die de districten met elkaar verbindt. We willen via de Ruggeveldlaan een noord-zuid verbinding tot stand brengen en tegelijkertijd Deurne-Noord beter verbinden met Berchem-station. Een tramverbinding van de Bischoppenhoflaan moet de verkeersdruk in de wijken rond het sportpaleis tijdens doen afnemen en de (hopelijk ooit) afgewerkte Bosuil duurzaam ontsluiten. We pleiten voor een verlenging van de tram met een keerlus aan Carrefour van Borsbeek waar voldoende parkeerruimte is. De site van Makro is bijzonder geschikt om een P+R te voorzien of als stelplaats.